Hallinto- ja tukipalvelut

Hallinto ja tukipalvelut / Joukkoliikenne

 Kysymys/idea:

Luettuani joukkoliikennettä koskevat asiakirjat, nousi muutama kysymys ihmetyksen kera:

1. Auto, jolla palvelua suoritetaan, ei saa olla 15 v vanhempi!!! Normaalisti, kun julkiselle palveluja haetaan, kalusto, sen kunto, ikä ja päästörajat ovat kriteereinä.

Kaupungin sisäisen liikenteen tarjouspyynnössä kyllä mainitaan invapaikat, mutta ei sitä, että liikuntarajoitteisten olisi niitä palveluja sopivaa käyttää.

Missään ei mainita, että auton täytyy olla MATALALATTIAINEN, joka nyt olisi peruslähtökohta ikääntyvän kaupungin palveluille!

2. Paikallinen liikennöitsijä, joka valtaosan linjoista sai, on tähän asti toteuttanut palveluaan täysin sopimattomalla kalustolla, niin sen iän, suuruuden kuin asiakkaiden käytön helppouden suhteen. Autot vanhoja, ei kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuja ja liikuntarajoitteisten apuvälinein liikkuvien mahdotonta käyttää.

Kaupungin on edellytettävä liikennöitsijältä ajoneuvoja, jotka sopivat 2020-luvun palveluliikenteeseen ikääntyvien kaupungissa!

Edellisellä kaudella vuoroja jäi ajamatta ilman, että kukaan niistä reklamoi!

Tulen omalta osaltani seuraamaan, ettei laadutonta toimintaa kaupungin varoin jatkossa toteuteta vain nimellisenä palveluna, ilman, että on huomioitu käyttäjien tarpeet (kysymys tullut 31.3.2020/Tapani E. Savolainen).

Vastaus:

Auton, jolla palvelua suoritetaan, ei saa olla 15 vuotta vanhempi. Päästöluokka kuitenkin tulee olla Euro-luokka 5 mukainen. Käytettyjen bussien päästöluokkaa voi parantaa jälkiasennettavilla laitteilla, jos niiden suorituskyvystä ja kestävyydestä on riittävää näyttöä. Kaluston vaatimukset todennetaan rekisteröintitodistusten avulla, päästöluokka (Euro-luokka) näkyy yleensä rekisteröintitodistuksessa. Jos päästöluokkatieto puuttuu ko. kohdasta, tieto pitää täydentää rekisteröintitodistukseen katsastustoimipaikalla. Kunto ja vaaditut laitteet tarkastetaan liikennöitsijän kanssa paikan päällä kalustoluettelon mukaisesti.

Liikuntaesteisille on varattava vähintään kaksi istumapaikka auton keskeltä tai etuosasta. Kemijärven kaupunki on hankkinut ostopalveluna palveluliikennettä, joka on kaikille avoin. Palveluliikenteessä on invatakseja, joihin liikuntarajoitteiset pääsevät hyvin ja mahdolliset apuvälineet mahtuvat mukaan.  Palveluliikenteen käyttö on ollut Kemijärvellä suosittu jo vuosien ajan, koska sillä voi sujuvasti hoitaa kauppa-, pankki- yms. asioinnit. Kuljetuspalvelua vaikeavammaiset henkilöt voivat saada työ- ja opiskelumatkoihin sekä vapaa-ajan matkoihin vammaispalvelun kautta. (31.3.2020 Marjo Säärelä)

 

Kaupungin nettisivujen päivitys

Kysymys/idea:

Olisiko aika siirtyä nykyaikaan ja antaa työntekijöille mahdollisuus päivittää oman osastonsa nettisivuja jos vaikka aukioloaikoihin tulee äkillinen poikkeama. Ei paljon mieltä lämmitä lappu ovessa jos jostain kaukaa on tullut asioita hoitamaan. (kysymys tullut 14.11.2019)

Vastaus:
Kaupungin nettisivujen päivitysoikeuksia on jo jaettu vastuualueille useille eri henkilöille. Otamme kuitenkin ideastanne vaarin ja lisäämme nettisivujen päivittäjiä tarpeen mukaan. Pyrimme tiedottamaan kaupungin toimipisteiden aukioloajoista ja niiden muutoksista nettisivulla, mutta valitettavasti kaikkien äkillisten poikkeamien tai työntekijöiden läsnäolotietojen tiedottamiseen nettisivu ei ole kovin hyvin toimiva kanava.  Suosittelemmekin kauempaa asioimaan tulevien varaavan etukäteen ajan asiaanne hoitavalta kaupungin työntekijältä.  (18.11.2019 Marjo Säärelä)